Metuk Ulau Underground Voices

Metuk Ulau Underground Voices
Official Logo for M.U.U.V.

Saturday, March 3, 2012

REVIEW GIG : OPENING SEASON GIG 2012 (Pada 25hb Februari 2012 Bertempat di Telaga Kumang Karaoke & Lounge, Tg. Batu, Bintulu)


The Real Experience of Being in a Gig!

Setelah berjaya menjayakan Closing Season Gig pada tahun lepas (bertempat di Kemena Plaza Hotel pada 30 Julai 2012), aku serta rakan2 organizer yang lain iaitu terdiri daripada En Rezal (dari band The Once dan Now@Day), Borhan (pemilik Drumtech serta drummer kepada ROKDW), Es Oasis (member dari Bintulu Buskers dan juga band The Once) serta beberapa teman2 yang lain, sekali lagi bergabung tenaga untuk melaksanakan sebuah lagi gig yang digelar Opening Season Gig 2012.

Kali ini persediaan dilakukan lebih awal iaitu 1 bulan lebih sebelum hari kejadian, berbanding semasa kami anjurkan gig Closing Season Gig dahulu yang hanya memakan masa kurang sebulan untuk persiapan pra-produksi nya. Walaupun terdapat beberapa kesulitan yang dihadapi semasa persediaan gig tersebut (contohnya pencarian venue yang sesuai, band2 yang ingin turut serta dan beberapa perkara teknikal yang perlu diambilkira), akan tetapi ianya tidak mematahkan semangat kami selaku organizer gig kali ini.

Telaga Kumang Karaoke & Lounge dipilih untuk dijadikan venue gig kali ini. Faktor sebenar yang mendorong kami sebulat suara memilih pub ini sebagai venue ialah ianya mempunyai permit polis sebagai pusat hiburan yang beroperasi dari petang hingga malam dan kami sebenarnya inginkan tempat yang mempunyai feel gig sebenar (pub yang crowded dengan orang berhimpitan di dalam nya haha seolah2 anda berada di kelab CBGB di New York).

Peta untuk ke Telaga Kumang Karaoke & Lounge (lukisan tangan tu haha)

Inilah venue yang dimaksudkan, Telaga Kumang Karaoke & Lounge (Pic Courtesy of kucinghijau.blogspot.com)

Pada asalnya kami dapat mengumpulkan sebanyak 20 buah band untuk ikut serta dalam gig ini, akan tetapi atas beberapa sebab yang munasabah, hanya 12 band sahaja yang benar2 komited dalam menyertai gig ini, tidak termasuk band2 organizer seperti Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW), The Once dan Ex Post Facto. Band metal underground legenda dari Bintulu iaitu Curse Of God juga turut serta disaat2 akhir, terima kasih diucapkan kepada Saudara Donny & The Gang kerana membantu kami menjayakan gig ini.

Pada hari kejadian iaitu 25hb Februari 2012, pihak Z Studio selaku pemberi sewa alatan muzik serta beberapa perkakas siar-raya (sound system) yang diwakili oleh En. Dedeq sudahpun berada di pub berkenaan awal pagi lagi, disertai oleh bro Rezal dan Es (The Once) sebagai membantu membuat persiapaan sebelum gig tersebut. Aku dan Borhan tidak dapat memberi komitmen pada pagi tersebut disebabkan beberapa tanggungjawab yang harus dilaksanakan di pejabat masing2.

Gig pada hari itu bermula agak lewat, kira2 dalam pukul 1 petang begitu. Disebakan masa yang terhad dan jadual slot yang padat, kami terpaksa memberi ruang kepada Curse Of God untuk memulakan sesi gig pada petang sebagai pembuka tirai. Selesai sahaja band COG membuat persembahan pembuka, giliran Metuk Ulau Projekt pula untuk memanaskan pentas gig pada petang itu (mana ada pentas pun, kitorang perform atas lantai ajer haha). Band yang dianggotai oleh beberapa rakan blogger iaitu aku sendiri, bro Ijau dan Korawk serta Bob Kandar (drummer) dan Azrul selaku pemain gitar utama, merupakan band cover Iron Maiden. Kami mendendangkan 3 buah lagu iaitu Caught Somewhere in Time (intro)/Coming Home, Wasted Years dan The Trooper.

Metuk Ulau Projekt (Pic Courtesy of kucinghijau.blogspot.com)


Metuk Ulau Projekt : Live at Opening Season Gig 2012

Oh lupa nak bagitau, pada masa gig ini berlaku, aku bermain untuk 4 buah band iaitu Metuk Ulau Projekt, The Once, Regiment Of Kid-Do-Wrong dan Ex Post Facto. Haha kalau dalam bahasa Sarawak nya aku ni boleh dikatakan "Rangkak" (bermaksud "dia seorang saja yang ambik semua, tak ingat orang lain lagi"). Sorry Guys, aku tak berniat untuk menyinggung perasaan sapa2 haha.

Selesai sahaja kami perform, giliran band A Day We Remains pula menggegarkan pub Telaga Kumang pada petang itu. Bersandarkan genre Deathcore, budak2 dari band ini nampak bersemangat dan boleh dikatakan tight juga permainan mereka. Selesai sahaja mereka mempersembahkan 3 buah lagu, maka giliran D Blade pula menggalas posisi masing di pentas gig tersebut. Anggota yang rata2 berasal dari Limbang ini, mendendangkan lagu2 old school dari band Search dan Wings. Paling seronok ialah apabila mereka perform bawak lagu "Pawana" memang sing-a-long dibuatnya haha.

A Day We Remains (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)

D Blade (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)

D Blade membuat persembahan

4 buah band telah selesai, maka giliran Ana & The Scene pula membuat persembahan. Band yang bekonsepkan Indie / Alternative sebenarnya sudah lamak bertapak di bumi Bintulu, cuma rasanya baru tahun ini mula melibatkan diri dalam beberapa gig yang dianjurkan sekitar Bintulu. Memulakan set mereka dengan lagu gubahan sendiri iaitu "Sekejap Masa Lagi", lagu ini sudah lama aku simpan dalam simpanan koleksi CD aku (ianya terdapat di dalam CD Kompilasi terbitan REG Studio sebelum ini). Lagu kedua pula sebuah lagu cover dari Radiohead iaitu "High & Dry", semasa mereka perform lagu ni, hampir kesemua penonton sing-a-long terutama apabila tibanya bahagian korus pada lagu berkenaan. Memang saat2 yang memorable, seolah2 aku berada di era 90'an kembali haha.

Ana & The Scene (Pic Courtesy of Ana & The Scene Facebook Page)


Ana & The Scene : Live at Opening Season Gig 2012

Setelah selesai set Ana & The Scene, giliran Burning In Motherland pula mengganas di pub itu. Band yang dianggotai oleh Darryl (vokalis), Madcore (Gitaris), Max (Gitaris), Dedeq (Bassist) dan Nick (Drums) ini mempersembahkan 3 buah lagu pada hari itu, iaitu Omerta (Originally by Lamb Of God), Roots Bloody Roots (Originally by Sepultura) dan Before I Forget (dari Slipknot). Keadaan pub berkenaan menjadi semakin liar dan hilang kawalan sekejap apabila band ini perform, mana tidaknya Darryl selaku frontmant bijak mengawal penonton dengan vocal growl dan squeel beliau yang amat hebat itu. Hinggakan aku juga bertindak menjadi backing vocal semasa mereka mendendangkan lagu "Before I Forget" akibat berlaku gangguan teknikal pada mic Darryl. Arghh berdarah anak tekak aku dibuatnya haha!

Burning In Motherland (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)

Selepas itu, bagi menenangkan keadaan pada gig tersebut, band organizer The Once pula membuat persembahan. Band yang dianggotai oleh Chas (vokalis), Es (Guitar), Rezal (Vocals, Guitar), Pendi (Drums) dan aku selaku pemain bass ini berkonsepkan alternative / reggae, ianya diasaskan secara rasminya oleh bro Rezal. Bagi meredakan keadaan, setlist kami pada petang itu terdiri daripada Live Forever (Orginally by Oasis), Don't Wory (Tony Q Rastafara) dan Welcome To My Paradise (Steve & The Coconutreez). Terlihat juga kelibat anak2 muda mula menari skanking di hadapan kami pada masa itu. Agak happening juga walaupun tanpa aksi moshing haha.

The Once (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)


The Once : Live at Opening Season Gig 2012

Selesai sahaja The Once, giliran Sub.Urban pula menggalas tanggungjawab untuk menghuru-harakan pub berkenaan. Band yang berkonsepkan Nu-Metal ini merupakan antara band2 yang masih bertahan dalam arena muzik underground di Bintulu. Kalau tak silap aku, band ini pernah sama2 peform dengan band lama aku iaitu Tresno sekitar tahun 2004 - 2006 pada beberapa siri gig yang pernah diadakan di Bintulu pada masa itu. Setlist yang terdiri daripada 2 buah lagu mereka sendiri (dijangka mereka akan mengeluarkan demo pada tahun ini, can't wait for this!) dan sebuah lagu cover iaitu Blind (Originally by Korn). Semasa lagu "Blind" diperdengarkan, crowd mula menjadi huru-hara kembali diselangi dengan aktiviti sing-a-long! Ini sudah kira macam Nu-Metal Revival ni haha...

Sub.Urban (Pic Courtesy of Nick Zakry, Thanks Bro!)

Tanpa melengahkan masa, band organizer pula iaitu Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW) pula beraksi! Band yang dianggotai oleh Borhan (Drums), Gazelina (Vocals), Jeff (Guitar), Acim (Guitar) dan aku (Bassist) semestinya terlalu teruja untuk perform (especially aku la, aku yang selalu lebih2 haha). Kali ini Rolland (Guitar) tidak dapat bersama disebabkan ada beberapa tugas yang perlu dilaksanakan. Setlist kami pada petang itu ialah Use Somebody (Originally by Kings Of Leon) dan Karma (dari band Cokelat). Aku rasa pada hari itu, band kami sahaja yang mengetengahkan penyanyi perempuan, yang lain rata2nya didominasi oleh kaum lelaki. Agak unik rasanya haha.

Regiment Of Kid-Do-Wrong (Pic Courtesy of ROKDWphotograhy)


Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW) : Live at Opening Season Gig 2012

Selepas itu, band projek Ex Post Facto pula membuat persembahan. Ramai dikalangan penonton merasakan bahawa band ini merupakan band yang sama (dengan ROKDW) kerana ahli2nya terdiri daripada geng2 yang sama dalam ROKDW, akan tetapi bezanya ialah Borhan pula menggalas tugas sebagai frontman pada band ini. Pada posisi drums pula diambil oleh adik Borhan sendiri iaitu Bahri (boleh tahan talented macam abangnya juga haha). Band ini lebih ke arah Nu-Metal dan Rapcore! Setlist kami pada petang itu ialah Testify (Originally by Rage Against The Machine), Coming Undone (Originally by Korn) dan Bloody Cape (Originally by Deftones).

Ex Post Facto (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)


Ex Post Facto Performing "Testify" at Opening Season Gig 2012

Tanpa membuang masa, selepas itu giliran Jammdeskool untuk beraksi! Konsep band ini ialah Nu-Metal ala Incubus. Band yang didatangkan khas dari Kanowit ini merupakan band undangan dari luar Bintulu yang pertama menyertai siri gig Opening / Closing Season Gig ini. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada Jammdeskool kerana turut sama menyertai gig ini sekaligus support Bintulu Underground and Independent Music Scene! Peluang keemasan sebeginilah yang ingin kita cari, menjalinkan hubungan dengan scene dari luar Bintulu sekaligus memartabatkan muzik independent Sarawak khususnya.

Jammdeskool (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)

Selepas itu, saat yang ditunggu telah datang. Raksasa Metal Bintulu yang bernama Erectus mula menghancurkan pentas gig tersebut. Band yang dianggotai oleh Rody (Drums), Salim (Guitar), Adi (Vocals), Malek (Guitar) dan Ali (Bass) ini menghidangkan 2 buah lagu cover dari band Langsuyr (Bedal dan medley gabungan My Oath For Thee serta Asyik), Komander Teragung (lagu ciptaan Erectus sendiri! Mungkin akan muncul di dalam CD Demo mereka akan datang) dan pengakhirnya ialah Pursuit Of Viking (lagu cover dari Amon Amarth), semestinya persembahan mereka ini tetap bertenaga, mana tidaknya diorang ni sudah dianggap otai kerana sering menjadi tumpuan tiap kali adanya gig di Bintulu. Band yang sering mengikuti pergerakan Tugau Warmetal Hordes ini, menambahkan lagi intipati metal sebenar dalam gig tersebut apabila Salim (selaku gitaris utama) mengenakan Spikes pada tangan dan lengan beliau dan Adi (selaku vokalis) pula membuat Corpse Paint pada wajah beliau! Ini memang betul2 True Metal! Hail Erectus! Dijangka mereka akan mengeluarkan demo pada tahun ini, kita tunggu dan lihat ya! Mudah2an berjalan dengan lancar.

Erectus dengan Line-Up terkini (Pic daripada Makhluk Mitos)

Bergambar kenang2an antara Erectus dan Curse Of God, ada aku pula inter frame kat belakang tu haha (pic milik kucinghijau.blogspot.com)

Selepas itu, giliran Curse Of God kembali menyemarakkan api hitam di dalam pub tersebut. Band yang tidak perlu diperkenalkan lagi ini, merupakan di antara surviving Black Metal band yang ada di Bintulu. Sering diperkatakan tentang comeback mereka baru2 ini di dalam newsletter Sarawak Metal Force yang terbaru. Band ini boleh dianggap legend kerana pernah berkongsi pentas gig dengan beberapa nama tersohor dalam scene metal tempatan seperti Larrong, Wrath Of Azzazel, Vormit dan semestinya Necrotic Chaos!

LinkCurse Of God (Pic Courtesy of noiseofborneo.blogspot.com)

Seterusnya giliran Brightest Light pula mengecamukkan keadaan! Band yang berpaksikan genre Deathcore ini sememangnya mempunyai pengikut2nya sendiri, seolah ada sebuah cult haha. Persembahan yang bertenaga daripada mereka ini semestinya yang ditunggu dan kegiatan moshing serta headbanging kembali muncul! Setlist mereka pada hari itu terdiri daripada lagu seperti Diamonds Aren't Forever (lagu cover dari band Bring Me The Horizon), King Of Zeus (lagu gubahan mereka sendiri. Tahniah!) dan Sonnet Of The Wretched (lagu cover dari Chelsea Grin).

Brightest Light (Pic Courtesy of their Facebook Page)

Setesrusnya, the one and only band Punk yang mengikuti gig ini iaitu The Pinokio mula beraksi! Semestinya persembahan mereka kali ini juga cukup bertenaga seperti Closing Season Gig yang lepas. Mana tidaknya, drummer mereka yang hanya berumur 10 tahun sahaja ini mampu menarik perhatian setiap penonton dengan skill drums nya yang sungguh mengasyikkan. Setlist mereka yang terdiri daripada lagu2 gubahan sendiri, band punk The Pinokio ini mampu pergi lebih jauh dalam arena muzik UG di Sarawak khususnya.

The Pinokio (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)


The Pinokio : Aksi Drummer yang baru berusia 10 tahun!

Jam sudah menunjukan pukul 6 petang, hari sudah semakin gelap. Selepas itu tibalah pula untuk band terakhir beraksi iaitu Crushing Machine. Pada mulanya aku ingatkan mereka ni band metal sebab nama diorang pun nampak ganas. Akan tetapi trio ini memainkan lagu2 dari OAG (lagu2 terawal mereka seperti Spastic Youth dan Knocked Silly). Agak happening juga kerana rata2 lagu yang dipersembahkan memang sing-a-long bagi penonton2 yang sebaya dengan aku la haha.

Crushing Machine (Pic Courtesy of OSG2012 Facebook Page)

Entah macam mana, aku ingatkan gig dah habis lepas Crushing Machine perform, tetiba boleh ada pulak satu band yang dianggotai oleh Ijal (Cerobong Hitam) dan Pendi (The Once & Bintulu Buskers) boleh berada di hadapan dan mempersembahkan sebuah lagu dari Butterfingers iaitu "Chemistry Between Us", yang melucukan ialah bro Ijal ni walaupun injured selepas terlibat dalam kemalangan motosikal, beliau tetap bertenaga menjadi vokalis pada band yang entah datang dari mana ni! haha.

Ijal (Cerobong Hitam) dari drummer menjadi vokalis (Pic courtesy of OSG2012 Facebook Page)

Selepas selesai sahaja persembahan tersebut, maka berakhirlah sudah Opening Season Gig 2012 yang bertempat di Telaga Kumang Karaoke & Lounge. Agak kepenatan jugak kalau menganjurkan gig ni, perghh hampir beberapa hari tengkok aku sakit akibat aktiviti headbanging yang melampau dan suara aku pecah disebakan cheering for the bands pada hari berkenaan. Walaubagaimanapun, sekurang2nya tergambar perasaan puas hati pada setiap muka2 organizer itu hari, walaupun letih tetapi scene muzik independent di Bintulu harus aktif dan berkobar2 baranya sampai bila2. Keep On Rocking Guys!

5 comments:

Ijau D. Koceng said...

ui MUP dah masuk youtube~

Anonymous said...

ada lagik x plan nak buat Gig cmtok gik. hehe.

Korawk said...

hope akan bersama lagi dalam siri siri gig yang akan datang, Insyallah sekiranya ada umur yang panjang dan murah rezeki, semestinya ini pengalaman aku yang terbaik semasa berkhidmat di tanah Bintulu :D

JAIRO said...

walaupun gambar taK BERAPA CLEAR tapi sound dia best... syabas...

Adi Herman said...

bro ijau: haha saya hanya menunaikan tggjwb sbg tukang promote scene music ug di Bintulu di dalam Youtube haha

LOG: setiap yang terbuka pasti ada penutup nya haha nantikan saja announcement nya di dalam facebook bro

Bro Korawk: mudah2an dimurahkan rezeki utk kita berkolaborasi di dalam siri gig yang akan datang dalam band MUP ini! haha Up The Irons!

bro Jairo: sori pasal video yg x berapa clear, suasana dalam pub itu hari memang kelam dan gelap semacam haha maklumlah dah namanya pub, mana ada pub terang haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...