Metuk Ulau Underground Voices

Metuk Ulau Underground Voices
Official Logo for M.U.U.V.

Saturday, February 4, 2012

REVIEW GIG : TRIBUTE TO KURT COBAIN 2012 (BERTEMPAT DI LI HUA HOTEL, BINTULU)




"With The Lights Out!"


Tarikh: 28hb Januari 2012
Tempat: Basement, Li Hua Hotel, Bintulu, Sarawak
Masa: 11 Pagi Onward
Band2 yang mengkuti gig ini:
Radio'83, Fuzz Muff, Ana & The Scene, The Once, Buxnid, Slovens, Dust, Wildhorse, Regiment Of Kid-Do-Wrong, Days Of Fire, Revival Of The Great and others...


Beberapa bulan sebelum event ini berlaku, aku dan saudara Peeka (ketua kumpulan Radio'83 dan Peekadot) pernah lepak sama2 di Old Town Kopitiam, sebuah restoran franchise yg fames gak la di Bintulu ni, membincangkan tentang scene UG di tempat khususnya serta perancangan untuk masa hadapan. Peeka terus menyatakan hasratnya untuk menganjurkan gig tribute untuk Kurt Cobain (pengasas band Nirvana dan ikon dari Seattle Sound) bagi memeriahkan lagi scene UG di Bintulu. Aku pun berpendapat, why not? That's a spledid idea lagipun ianya pasti memberikan sedikit kelainan dalam penganjuran gig di Bintulu khususnya kerana sebelum ini, kalau ada gig pun, akan ada lambakan band2 yang akan cover lagu2 dari kugiran Deathcore terkemuka seperti The Black Dahlia Murder, As Blood Runs Black, Bring Me The Horizon, Suicide Silence dan bermacam2 lagi la.

Ternyata ianya bukan angan2 kosong, pada 28hb Januari 2012, Peeka & The Gang (dari komuniti muzik FuzzGun'91) telah berjaya merealisasikan impian tersebut. Gig Tribute To Kurt Cobain diumumkan sebelum itu akan diadakan di Li Hua Hotel Bintulu pada tarikh berkenaan. Info tersebut disebarkan melalui laman web sosial Facebook beberapa minggu sebelum hari kejadian. Kalau ada gig tribute macam ni, pastinya aku takkan melepaskan peluang yang ada untuk perform di gig sebegini. Kali ini, aku akan bermain dengan 2 buah band iaitu The Once dan Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW).

Tibalah harinya 28hb Januari tersebut. Aku datang agak lewat ke venue tersebut disebabkan masalah kesihatan (kena sakit perut la pulak haha). Azab untuk mencari parking pulak datang masa dah sampai ke hotel tersebut. Sampai2 saja, geng2 aku dari band The Once dah pun berbulu menunggu aku (hampeh!). Sebelum itu band alternative rock dari Bintulu iaitu Ana & The Scene membuat persembahan mereka. Damn, aku melepas lagi nak tengok performance diorang.


The Once

Setlist kami pada hari itu agak simple, terdiri daripada 3 buah lagu iaitu:


  1. Arti Sahabat - Originally by Nidji

  2. Welcome To My Paradise - Originally by Steve & The Coconutreez (aku rasa band kitorang ajer yang ada bawak lagu Reggae macam ni pada hari tu)

  3. Dive - Originally by Nirvana
Line-up untuk band The Once kali ini ialah:


  1. Chas - Vokalis

  2. Es - Gitaris

  3. Pendi - Drums

  4. Rizal - Vocals, Guitars

  5. Adi - Bass


The Once : Live @ Tribute To Kurt Cobain Gig 2012

Selepas kami, tibalah giliran band grunge dari Kuching untuk beraksi di pentas (mana ada pentas bro, setting macam live jamming ajer haha but it's cool though) iaitu Revival Of The Great! Band yang hanya 3 piece ini mampu kasi gegar ruang ballroom a.k.a. basement itu secara total! Aku cuma sempat ambil video masa diorang perform lagu ciptaan mereka iaitu yang berjudul Stone. Persembahan mereka semestinya tidak mengecewakan.



Revival Of The Great performing their song "Stone" Live @ Tribute To Kurt Cobain Gig 2012

Habis sahaja Revival Of The Great menghingar-bingarkan basement tersebut, kini giliran The Pinocchio pula beraksi di pentas. Band ini pernah beberapa kali ikut serta dalam beberapa siri gig tahun lepas termasuklah gig yang dianjurkan oleh aku dan rakan2 iaitu Opening Season Gig 2011. Apa yang menarik tentang band punk dari Bintulu ini ialah drummer nya. Drummer nya hanyalah budak kecil yang rasanya masih dalam darjah 4 atau 5 tapi boleh tahan berbakat! beat tak lari dan rasa2nya budak ni memang selalu praktis drumming kot, dengar cerita mak bapak dia ada buat studio kat rumah. Perghh memang hebat haha.

Lepas The Pinnochio, Days Of Fire pula menggalas tanggungjawab untuk menghuru-harakan gig tersebut. Band Grunge/Alternative dari Bintulu ini sebenarnya bukanlah band baru. Mereka telahpun mengeluarkan sebuah EP yang berjudul "A World Of Arms" pada tahun 2010. Sebelum mereka membuat persembahan, sempat juga vokalisnya memberikan secara percuma beberapa copy cd EP mereka kepara para penonton. Persembahan mereka juga tidak mengecewakan. Lagu pertama (lagu ciptaan mereka sendiri), riff nya seolah2 seperti lagu "I Wanna Be Your Dog" dari Iggy & The Stooges! Quote yang paling aku gemari semasa persembahan diorang ialah apabila vokalis mereka (Nicholas) berkata "Sesiapa yang minat Justin Bieber, sila keluar!". Haha Rock On Guys!


Days Of Fire

Tanpa membuang masa, giliran Wildhorse pula mengambil-alih peranan di atas pentas. Band yang juga 3 piece seperti Revival Of The Great tadi, memang agak havoc membuat persembahan tapi arrangement muzik mereka tetap terbaik dan tersusun! Oh lupa nak bagitau, band ini juga didatangkan khas dari Kuching!


Wildhorse

Seterusnya band aku yang ke-2 pula membuat persembahan. Band yang dimaksudkan ialah Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW). Aku dan rakan2 seperjuangan pun terus membuat soundcheck pada ketika itu. Kali ini Gazelina selaku vokalis utama kami berehat sekejap daripada memikul tanggungjawab sebagai penyumbang suara. Aku pulak yang jadi vokalis (haha). Songlist kami pada gig tersebut ialah:


  1. Drain You - Originally by Nirvana

  2. Suicidal Dream - Originally by Silverchair

  3. Pure Massacre - Originally by Silverchair

  4. Take Back -Originally by Green Day (Lagu Bonus)
Line-up untuk gig kali ini pula terdiri daripada:


  • Adi (aku) - Vocals, guitars

  • Rolland - Bass

  • Borhan - Drums

  • Jeff - Guitars (anggota terbaru dalam band kami. Welcome Bro!)

Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW)



Regiment Of Kid-Do-Wrong (ROKDW) Live @ Tribute To Kurt Cobain Gig 2012

Selepas kami selesai beraksi, tibalah giliran Fuzz Muff pula membuat persembahan. Band yang dinanti2kan sejak awal gig ini seringkali aku dengar dari komen rakan2 bahawa muzik mereka ini memang heavy dan merupakan jelmaan kepada "Mudhoney" salah sebuah band tersohor dari scene Seattle Sound! Lagu pertama yang mereka dendangkan cukup membuat suasana dalam basement tersebut kucar kacir. Riff2 yang berat serta pukulan drum dari drummernya yang bertenaga itu sememangnya memberikan impak yang besar di kalangan crowd pasa masa itu. Band yang berasal dari Kuching ini sememangnya tidak dinafikan, benar2 BRINGING THE HOUSE DOWN pada masa itu!



Fuzz Muff - Terror Nerve : Live @ Tribute To Kurt Cobain Gig 2012


Fuzz Muff

Selesai sahaja band Fuzz Muff memyemarakkan keadaan, giliran Radio 83 pula membuat persembahan mereka. Peeka selaku MC event tersebut dan juga leader kepada band ini rasanya tak sabar untuk beraksi di dalam gig ini. Mana tidaknya gig ini berlaku hasil usaha beliau serta rakan2 seperjuangan yang lain. Kali ini adik Peeka iaitu Zarriq menggalas tugas sebagai pemukul drumset. Apa yang istimewa pasal bro Zarriq ini ialah pattern drums serta skills beliau seolah2 seperti Travis Barker dari Blink 182! Haha apa2pun lu memang best bro!


Peeka of Radio 83


Songlist mereka kali ini terdiri daripada 4 buah lagu. Permulaan pada persembahan mereka agak perlahan kerana mereka mendendangkan lagu yang berentak mid-tempo tetapi pada part korusnya tetap grungey haha siap bro Peeka baring2 atas lantai sambil shredding gitar beliau.


Radio 83 sedang beraksi

Tiba pula mereka mendendangkan sebuah lagu cover dari Nirvana pula. Lagu yang dipilih ialah "Love Buzz" dari album Bleach. Lagu ini sememangnya berhantu kerana ianya mampu membuat crowd headbanging bersama serta berlaku mosh pit di dalam basement tersebut.

Semasa mendendangkan lagu tersebut, bro Peeka telah membuat sesuatu yang diluar jangkaan. Semasa part solo pada lagu "Love Buzz" tersebut, bro Peeka menghentak gitar Stratocaster Copy beliau ke lantai marmar basement tersebut. Bro Peeka seolah2 dirasuk oleh roh Kurt Cobain! Haha anyway gimik tersebut memang out-of-this-world dan semestinya situasi yang mencemaskan tetapi tetap enjoy. Aku sampai tak sempat nak ambik video disebabkan ternganga mulut aku melihat gelagat Peeka menghancurkan gitar beliau.


Bro Peeka mengutip balik serpihan gitar beliau dari lantai

Gitar Peeka yang dah jadi arwah! May The Spirit Of Grunge Be With You!

Jam sudah menunjukkan pukul 4 petang, band Radio 83 pula selesai menjalankan tugas mereka sebentar tadi. Aku perlu bergerak cepat untuk balik ke rumah (biasalah orang dah berumahtangga macam aku ni, family 1st and foremost). Tapi sebelum berangkat pulang aku sempat pula menonton sebuah lagi band grunge yang juga berasal dari Bintulu iaitu Buxnid. Band yang sering cover lagu Butterfingers ini, semestinya bukan band yang baru lahir semalam. Band ini pernah sama2 beraksi dalam event gig, sepentas dengan band lama aku iaitu Tresno dan juga Regiment Of Kid-Do-Wrong sekitar tahun 2004 sehingga 2006. Aku sempat menonton mereka mempersembahkan lagu yang berjudul "Joget Global" asalnya dari Butterfingers, lagu yang diambil dari album "Kembali".

28hb Januari yang lepas sememangnya ialah Grunge Day @ Bintulu dalam istilah sebenar pada pendapat aku. Mana tidaknya, semasa join gig ni, aku rasa seolah2 kembali ke zaman persekolahan aku (dekad 90'an) semasa aku berjinak2 meminati muzik grunge dan seringkali jamming dengan rakan2 sekelas bawak lagu Nirvana haha. You Guys Make An Old Pal Like Me Feel Young Again haha...Thanks FuzzGun'91 selaku penganjur gig ini.

Peace, Love, Empathy...

2 comments:

Ijau D. Koceng said...

hmmm amalkan selalu, plng kurang RM300 melayang skali show (klu strat copy plng cikai)

Adi Herman said...

sebenarnya aku pun terkejut jugak psl insiden tu bro...tak terlintas di fikiran aku yg hal ni boleh berlaku, tapi benda dah jadi hahah...yg peasti lepas gig tu,bro peeka seolah2 menyesal dgn tindakannya itu,mana tak nya,w'pun strat tu cuma cikai sahaja,tapi gitar tu siap ada siganture Loque n Emmet dari Butterfingers kat belakang body strat tu...ermmm haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...