Metuk Ulau Underground Voices

Metuk Ulau Underground Voices
Official Logo for M.U.U.V.

Tuesday, November 9, 2010

Ulasan gig HALLOWEEN ROCKTOBER 2010 (Organized by Titan's Empire)







Hari Sabtu Yg Sungguh Sibuk!

Aku dah datang di depan hotel Regency Plaza seawal 10.00 pagi dengan membawa gitar Ibanez Gio (imitation) dgn gitar bass Yamaha aku yg cabok tapi berjasa tu. Sambil menunggu member2 dari 2 buah band aku datang (band aku ialah Regiment of Kid-do-wrong & Busseg) aku lepak di lobi hotel sambil bermain dgn anakku Ainul Maisarah, tanpa aku sedari ada jugak member lain yg bawak anak ke gig tersebut mcm member aku yg bernama Kong RPR Kidurong dengan selambanya bawak baby nya yg baru berusia 9 bulan (agaknya kot)ronda2 di ballroom tempat gig itu berlangsung...hehe ini mungkin satu cara untuk memupuk anak meminati muzik dari usia yg masih muda kot.

Belum lagi aku masuk ballroom gig tersebut, sudah ada band yg buat show ketika itu & jam menunjukkan pukul 11.00 pagi (lebih kurang begitu la). Maka bermula lah episod yg penuh dengan adegan mosh-pit, headbanging & wall-of-death. Entah berapa banyak band yg perform sejak dari pukul 11.00 pagi tersebut hingga pukul 1 petang, gig tersebut terpaksa berehat seketika selama sejam bagi memberi ruang untuk function yg diadakan di ballroom sebelah.

Dalam pukul 2 petang, gig itu bersambung kembali dengan band2 yg seterusnya perform & kebanyakannya membawa genre Deathcore, wah sudah makin diminati genre sebegini. Kalau dilihat 10 tahun sebelumnya, genre sebegini memang payah mendapat tempat di hati peminat UG scene khususnya, tapi zaman sudah berubah...generasi baru mudah menerimanya & sekaligus membaikpulih genre tersebut. All the best to the new generation! berbalik kepada gig tadi, band aku Regiment of Kid-do-wrong pun perform, syukurlah juga ada member2 lain dancing bersama dengan muzik yg kami mainkan pada hari tersebut. selepas itu , band grunge local yg bernama Radio 83 membuat show, aku betul terpaku melihat drummer band tersebut membuat persembahannya, dgn skill yg ala2 Travis Barker. Kemudiannya, band otai metal ERECTUS membuat show, walaupun agak lambat penerimaan penonton membuat sorakan dan headbanging dgn muzik mereka, tapi show mereka tetap menghiburkan.

Apabila gig tersebut hampir menuju puncaknya pada pukul 9.00 malam, aku betul2 kepenatan,tp rasa puas sbb dpt perform dgn band2 aku(Regiment of Kid-Do-Wrong & Busseg),tq kpd member2 yg support & sorak sama2 semasa kami perform.moga usaha utk organize gig sebegini akan menjadi event... yg kerap dibuat,usaha utk mengangkat UG scene kita kembali menjadi realiti.Hail Btu UG Music Scene!

Thanx to bro Eugene, Sam & the geng yg bersusah payah mengendalikan gig ini, cuma cadangan saya pada masa akan datang, cuba sama2 kita menarik lebih ramai lagi crowd yg pelbagai yg datang dari mcm2 genre, tak kesah samada hardcore, metal, punk, deathcore, indie (Bintulu Buskers hahaha!) or whatever untuk memeriahkan gig sebegini bagi menampakkan lagi variasi UG scene dalam tempat kita yg kecik ni.tapi apa2pun, semangat DIY yg ditunjukkan oleh komuniti Titan's Empire harus dipuji kerana event ini adalah usaha mereka sendiri tanpa ada bantuan daripada pihak mainstream yg sering menjadi pencuri karya2 dari bawah tanah khususnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...